poniedziałek, 25 stycznia 2010

Teatr Dramatyczny na MySpace

Portale społecznościowe to miejsca w internecie, gdzie każdy internauta może stworzyć swój profil i opisać w nim siebie. Poza podstawowymi informacjami, takimi jak imię i nazwisko, wiek, zawód, często przedstawia też swoje zainteresowania, poglądy polityczne i religijne, zamieszcza zdjęcia, materiały video i audio, prowadzi blog. Wszystko to służyć ma ułatwieniu internautom nawiązywania nowych znajomości.

Portale społecznościowe są również dużą szansą na promocję instytucji kulturalnych. Stronę internetową posiada dziś każda biblioteka, kino czy teatr, ale większe możliwości promocyjne daje serwis społecznościowy, dlatego różnego rodzaju placówki poza oficjalnymi stronami internetowymi tworzą także konta w takich serwisach.

Budowa porządnej strony internetowej zajmuje kilka miesięcy, a fajnego profilu - kilka godzin” - mówi Katarzyna Szustow, kierownik ds. komunikacji i rozwoju Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka. Teatr Dramatyczny ma swój profil w serwisie MySpace od 29 lutego 2008 roku (http://www.myspace.com/teatrdramatyczny). Przedstawia się tam jako 53-letni mężczyzna spod znaku strzelca, pozostający w stanie wolnym. Regularnie aktualizuje swój status, dzięki czemu możemy się dowiedzieć na przykład w jakim nastroju jest danego dnia.

W profilu Teatru Dramatycznego można również znaleźć jego repertuar na nadchodzące miesiące, zapowiedzi premier, zdjęcia i nagrania fragmentów przedstawień, możemy także posłuchać muzyki. Funkcje MySpace umożliwiają zalogowanym użytkownikom kontakt z Teatrem, wysłanie wiadomości, rozmowę przez komunikator MySpaceIM, komentowanie jego profilu. Internauci chętnie wchodzą w dialog z wirtualnym uosobieniem Teatru. Piszą listy, pytają o aktualne wydarzenia w Teatrze, dzielą się przemyśleniami po spektaklach i wydarzeniach, a czasem zwyczajnie zagadują.

Teatr Dramatyczny zgromadził do dziś 232 znajomych. Znalazły się wśród nich osoby prywatne, grupy artystyczne (Placebo, Sigur Ros, Sonic Youth, Nine Inch Nails), miejsca (klub Plan B, Teatr Łaźnia Nowa, Teatr Muzyczny Capitol), wydarzenia (Castle Party, Transvizualia Festival). W komentarzach do profilu Teatru Dramatycznego internetowi znajomi zamieszczają zaproszenia na organizowane przez siebie imprezy, odsyłacze do swoich stron internetowych lub opinie dotyczące rozwoju i wizerunku Teatru Dramatycznego.

Na liście znajomych Teatru znajduje się wielu zagranicznych artystów m.in. Franko B i Ron Athey, których performance zaprezentowano w Teatrze Dramatycznym podczas festiwalu Warszawa Centralna 2008 „Stygmaty ciała” i projektu „Odkryte/ Zakryte”. Myspace okazał się pomocny w nawiązaniu kontaktu z tymi artystami.

Aktywność Teatru Dramatycznego w internecie nie kończy się na MySpace. Teatr ma też profil na najpopularniejszym międzynarodowym serwisie społecznościowym – Facebook, na jednym z pierwszych portali społecznościowych w Polsce – Grono.net, założył także grupę dyskusyjną na serwisie dla profesjonalistów GoldenLine, gdzie osoby związane z Teatrem zapraszają do rozmowy o swoich spektaklach oraz na ogólne, związane z teatrem tematy.

Teatr Dramatyczny tworzą obecnie młodzi, energiczni ludzie, którzy szukają ciekawych i alternatywnych rozwiązań. Jednym z nich są właśnie profile na portalach społecznościowych, które mają na celu przyciągnąć większą liczbę widzów. Internetowa działalność Teatru Dramatycznego pokazuje kierunek, w którym zmierza relacja teatru z widzem. Oficjalną stronę internetową posiada już każda stołeczna scena, ale to nie wystarczy, ostatnio teatry coraz chętniej wykorzystują inne sposoby obecności w sieci. Jak mówi Katarzyna Szustow: „Teatr jest społecznością. Chcemy też wokół niego budować społeczność”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz