poniedziałek, 4 stycznia 2010

Second Life, a biblioteki

Second Life to trójwymiarowy wirtualny świat w całości zbudowany przez jego mieszkańców i będący w ich posiadaniu. Jak sama nazwa wskazuje Second Life daje nam drugie życie, alternatywne, według opinii niektórych lepsze od prawdziwego. Gra ujrzała światło dzienne 23 czerwca 2003 roku i od razu zdobyła ogromną popularność. W tej chwili liczy sobie około sześciu milionów użytkowników z całego świata, liczba ta systematycznie wzrasta.

Różnego rodzaju firmy, instytucje, miasta a nawet państwa zakładają w Second Life swoje przedstawicielstwa, kwitnie przedsiębiorczość i rozwija się kultura. Świat wirtualny do złudzenia przypomina ten rzeczywisty. Znajdziemy tu centra handlowe, restauracje, kina, muzea. Możemy zbudować kupić wyspę i zbudować na niej dom, założyć firmę i zacząć zarabiać wirtualne pieniądze (lindeny), możemy nawiązywać znajomości, a nawet przyjaźnie i miłości, możemy robić wszystko to, co robimy w prawdziwym świecie.

W październiku 2006 roku w konsekwencji połączonych sił organizacji ALS (Alliance Library System) i OPAL (Online Programming for All Libraries) w Second Life pojawił się projekt pod nazwą Info Island. Jego celem jest zoptymalizowanie programów oferowanych online dla bibliotekarzy i użytkowników bibliotek, ponieważ nigdy wcześniej biblioteki obecne w Second Life nie oferowały odwiedzającym żadnych usług bibliotecznych. ALS nawiązała współpracę z różnymi bibliotekami świata rzeczywistego (m.in. z National Library of Medicine), instytucjami edukacyjnymi, organizacjami non-profit, a także z indywidualnymi osobami - ludźmi nauki i chętnymi do pomocy wolontariuszami. Dzięki ich wspólnemu wysiłkowi projekt Info Island systematycznie się rozwija. W tej chwili organizacje skupione w Info Island oferują usługi informacyjne, pozwalają na dostęp do materiałów online (także pełnych tekstów książek), zapraszają na dyskusje literackie, spotkania autorskie, wystawy, koncerty i inne wydarzenia kulturalne, na które chętnie przybywają mieszkańcy Second Life. Nie da się ukryć, że obecność wirtualnych bibliotek w Second Life ma duże znaczenie promocyjne dla ich odpowiedników świecie wirtualnym, które tym sposobem mogą zachęcić ludzi do odwiedzin.

Info Island składa się z wielu różnych wysp, które są dostępne dla każdego mieszkańca Second Life. Możemy się zapoznać z rozmieszczeniem wysp na wirtualnym planie, a następnie teleportować się do określonego miejsca i wybrać się na spacer.
Swoje miejsca w Second Life posiada już wiele bibliotek, również w naszym kraju, przykładem może być wirtualna siedziba biblioteki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jeden z tematów na forum Biblioteka 2.0 poświęcony był nawet planom zorganizowania Pierwszego Polskiego Sympozjum Bibliotekarzy w Second Life. Warto zwrócić uwagę na ten temat, zaprezentować jak wyglądają biblioteki w Second Life i w jaki sposób wykorzystują środowisko wirtualne do realizacji swoich celów – prowadzenia działalności informacyjnej, edukacyjnej i kulturalnej na rzecz różnych kategorii użytkowników.

Wizyta w Second Life nie wymaga jakichś specjalnie skomplikowanych przygotowań, wystarczy wejść na stronę www.secondlife.com, założyć darmowe konto i wybrać sobie reprezentację naszej osoby w wirtualnym świecie, tzw. awatar. A potem żyć… drugim życiem.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz